Jumat, 20 November 2009

Puisi : Aku bebas...

Puisi:
Oleh: Andin Adyaksantoro
andinadyaksantoro@ymail.com
http://pelangipelangiku.blogspot.com/

Mengapa kau berdiri di sini...
kenapa tidak mengetuk pintu dan membukanya dengan pelan...
mengapa mesti marah dan menantangku...
melepaskan penatmu dan aku jadi tumbalnya...

Mengapa mesti aku yang disalahkan...
mengapa mesti dirimu yang mesti dibenarkan...
apakah aku mesti jadi orang yang selalu dihinakan....
yang selalu menerima rasa benci, rasa marah dan rasa tak pantas...

Sudah...sudah cukup semuanya ini...
aku tak mau lagi jadi sasaran kebencian dan kemarahanmu...
aku mau pergi dan tak kan kembali ke hatimu lagi...
meski kau merengek dan memohonku tuk kembali....
aku sudah tak akan peduli lagi .....

aku sudah kesal dan capek melayanimu...
membuatmu gembira dan berseri...
meski aku harus mengorbankan harga diriku untukmu...
kini kusadar..., semua itu adalah impian siang ku yang tak perlu kutanggapi lagi...

Sekarang hidupku bebas...
seperti burung di angkasa yang terbang tinggi...
menukik, menyambar, melayang dan terbang dengan cepat dan gesit...
lepas dan lepas semua penderitaanku yang kutanggung selama ini...
aku bebas..., aku lepas ....aku menang.... aku bahagia....

Tidak ada komentar:

Posting Komentar